Índex de continguts
Les dinàmiques de grup en logopèdia
Les dinàmiques de grup són processos d’interacció entre persones mitjançant situacions fictícies, plantejades amb objectius concrets.
En aquest procés es mostra la conducta global i les variacions de la conducta individual dels membres sota la influència del grup.
L’objectiu de les dinàmiques és l’aprenentatge, teòric i pràctic, mitjançant l’experiència vivencial participativa: a partir del que cada participant “sent i viu”.
Les dinàmiques de grup són un conjunt de mètodes i procediments que, aplicats al treball en grup, serveixen per fer-lo més eficaç, estimular l’acció i funcionament del grup per aconseguir els seus objectius.
Aquestes dinàmiques són aplicables a diversos camps i poden ser utilitzades amb diversos fins, encara que el seu ús s’ha estès més a l’àrea de l’aprenentatge i del coneixement, de les habilitats socials i dels valors i actituds personals. A més, permeten arribar a relacions humanes més profundes i possibiliten el desenvolupament, per mitjà de la lliure expressió, de les actituds personals i de cara als altres.
Són una forma d’expressió de les relacions humanes i permeten avançar en el grup descobrint i vivint emocions noves, ocultes o adormides; obrint sentiments positius d’autoestima, de tolerància i respecte cap els altres. També permeten aconseguir que les creences errònies i els prejudicis cap als altres s’esvaeixin.
Finalitat del treball en grups cooperatius:
-
- Facilitar el treball autònom de tots els nens, des del punt de vista de la cooperació grupal i entre iguals.
- Passar la responsabilitat de l’aprenentatge als propis nens, prenent nosaltres un paper de mediador o de dinamitzador del grup i de facilitador de recursos.
- Potenciar al màxim l’organització social de les activitats d’aprenentatge.
- Treballar ideals com la discussió, la negociació i, en general, els valors de respecte, solidaritat i democràcia.
- Fugir de la competitivitat a l’hora d’aprendre, els èxits individuals (personals i dels petits grups) es basen en l’èxit de l’equip.
Avantatges:
-
- L’efecte d’ajuda en l’aprenentatge.
- L’efecte socialitzador, la millora de la confiança individual i grupal i la tolerància.
- Les persones amb poca confiança personal la poden incrementar, les persones amb dificultats emocionals milloren el control de les seves emocions en el treball grupal.
- L’atenció a la diversitat.
- L’aprenentatge entre iguals.
- La millora de l’autoestima i del nivell d’aprenentatge.
- Eines d’inserció social
- La cooperació.
- Establir relacions solidàries entre els alumnes.
- Incrementar el rendiment de tots els alumnes.
- Aconseguir un nivell superior de raonament dels alumnes.
- Augmentar la cohesió del grup.
- Desenvolupar les habilitats socials dels alumnes.
- Respectar els diferents punts de vista.